Czasy najdawniejsze

Najstarsze ślady działalności człowieka na terenie Łyśniewa pochodzą z epoki brązu. Najstarszym takim obiektem jest odnaleziona w 1890 roku brązowa siekierka. Odkrycia dokonano przypadkowo w bagnie poza wioską [1]. 

Początki Łyśniewa jako wioski

Pierwszą informację o Łyśniewie zawdzięczamy Krzyżakom, którzy przywłaszczając na przełomie 1308/1309 roku Pomorze Gdańskie przejęli w bezpośrednie władanie ziemie należące dawniej do książąt, w tym tereny dzisiejszego Łyśniewa. Na nowo pozyskanym terytorium nastąpił rozwój osadnictwa powiązany z karczowaniem lasów i zakładaniem nowych osad. Pierwsza historyczna wzmianka o wiosce nad Bukowiną pochodzi z "Wielkiej Księgi Czynszowej Zakonu Krzyżackiego", gdzie pod rokiem 1437/1438 odnotowana została pod nazwą Lyssenow. Wioska w całości stanowiła własność Zakonu. Podstawą uwzględnienia Łyśniewa w Krzyżackim rejestrze był czynsz, jaki pobierano za funkcjonowanie młyna oraz użytkowanie ziemi [2]. 

Królewska własność

Po zakończonej w 1466 roku wojnie trzynastoletniej Pomorze Gdańskie zostało wcielone do państwa Polskiego, a ziemie będące w bezpośrednim władaniu Krzyżaków przeszły na własność osoby panującej – króla. W ten sposób powstały tzw. Królewszczyzny. Łyśniewo stało się wsią Królewską. Z pierwszego opisu czyli "Lustracji" z 1565 roku wynika, że wielkość wioski wynosiła 10 zgrzebi i zamieszkiwało ją 4 zamożniejszych gospodarzy zwanych gburami [3], 2 gajowych, młynarz oraz sołtys [4]. W Archiwum Skarbu Koronnego zachowały się ręczne odpisy dotyczące wsi Lissnieuo z 1565 i 1570 roku.

W 1664 roku wieś Liśniewo zamieszkiwało 17 osób (bez rodzin) zaksięgowanych do płacenia podatków. Największą grupę stanowiło 9 gburów, następnie 3 budników, 2 ogrodników, bednarz, leśny i sołtys. W tym okresie wymieniona została z imienia i nazwiska pierwsza osoba z Łyśniewa. Był nim ogrodnik z najmniejszą rolą - Paweł Kulik. Na rzece dalej funkcjonuje młyn o jednym kole, odbudowany po zniszczeniach Szwedzkich. Ponadto we wiosce - jak podaje tekst Lustracji - karczmy nimasz. Z tego też powodu ludzie sami trudzą się produkcją i koleją piwo szynkują [5].

Ostatni królewski opis - najbardziej rozbudowany - pochodzi z 1765 roku. Obok szczegółowych opisów młyna i spisu mieszkańców wioski zrelacjonowany został powstały w obrębie wsi folwark wraz z domem mieszkalnym tzw. dworem. Całością majątku zarządzał Jan Labuda. Roczny zasiew wynosił 65 korców (33 żyta, 17 jęczmienia i 15 owsa). Nie została podana wielkość folwarku, jedynie opis zaplecza gospodarczego, w skład którego wchodziły [6]:

S t o d o ł y o 3 sąmsiekach, o 2 pobojowiskach, przy których po 2 drzwi podwójnych. Sąmsieki 2 w szachulec, a trzeci w wiązanie i bale budowany. Dach na nich słomiany dobry. Przy tych stodołach 2 przystawki, jedna w szachulec, druga w słupy budowana. Dach na nich słomiany dobry. Od folwarku na lewą rękę idąc  s z o p a  stara w wiązanie, miejscami gliną, miejscami balami budowana, pod dachem słomianym dobrym. Na końcu tej szopy  c h l e w  w szachulec budowany, pod dachem słomianym. W którym podłoga z balów. Pod tymże [dachem] szpichlerek. Na drugiej stronie ex opposito tej szopy  o w c z a r n i a  dobra w szachulec budowana, pod dachem słomianym, dobrym. Na końcu  s t a j n i a  z podłogą, w wiązanie, gliną wylepiona. Do tejże stajni drzwi podwójne dobre.

Wielkość wsi nadal wynosiła 10 jednostek (włók). Stan lasu w granicach wioski, oprócz młodej dębiny rosnącej pod Siemirowicami, określony został szorstkim stwierdzeniem: same tylko chrusty. Do wsi należały pobliskie jeziora: Trzemeczno, Czarne, Lysniewskie (najprawd. Miemino), Długie i Czarne pod Kowalami [7]. 

Opisy Łyśniewa występują także w kościelnych dokumentach z 1598, 1686, 1710, 1749 i 1766 roku. Najstarsze natomiast spisy ludności zachowały się w księgach chrztu, począwszy od 1706 roku.

Okres zaborów

Prusy Królewskie wskutek I rozbioru Polski przeszły pod zarząd i administrację Pruską. Według Katastru Fryderycjańskiego największą grupę społeczną w Łyśniewie stanowili gburzy (9 rodzin), następnie komornicy (4 rodziny), zagrodnicy (3 rodziny) oraz rodzina sołtysa, młynarza i dzierżawcy folwarku. Ostatnią grupę stanowiła pomoc gospodarcza w postaci parobków i służących (9 osób). Łącznie w 1772 roku w Łyśniewie mieszkały 72 osoby [8].

Okres zaborów na terenie Łyśniewa wiązał się przede wszystkim z reformami agrarnymi, jakie zapoczątkował rząd Pruski w 1807 roku (zniesienie poddaństwa) a następnie kontynuował przez kolejne dziesięciolecia (regulacja gruntów). Do 1850 roku w toku prac uwłaszczeniowych objętych zostało 31 rodzin. Dalsze procesy uwłaszczeniowe związanie m. in. z parcelacją Łyśniewskiego folwarku (separacja, komasacja, renty pieniężne) trwały niemalże do końca XIX wieku [9]. 

Ważnym wydarzeniem dla Łyśniewa było niewątpliwie podjęcie decyzji w 1865 roku o utworzeniu  jednoklasowej szkoły. W momencie zakładania placówki oświatowej w Łyśniewie mieszkało 75 rodzin [10]. Według Pruskich danych w 1887 roku w szkole uczyło się 108 uczniów. Pierwszymi nauczycielami mieszkającymi na terenie Łyśniewa byli: Wazyr v Waszkowski, Jakub Richert (pierwszy podjął pracę w szkole) i Franz Sobolewski [11].

W połowie XIX w powstała we wiosce Karczma, którą początkowo zarządzał Ludwig Gronau, później zaś Franciszek Brzeski. Inne zawody występujące jednostkowo to młynarz, szewc, krawiec, gorzelnik, leśniczy, woźnica i kowal, kołodziej [12].

W 1906 roku Łyśniewo przyłączyło się do trwającego na Kaszubach strajku szkolnego. Trzymiesięczny protest dzieci we wsi spowodowany był wprowadzeniem języka niemieckiego na lekcjach religii [13]. Szkoła w Łyśniewie była 1 z 62 placówek oświatowych w powiecie kartuskim biorącą udział w strajku.

Na 4 lata przed wybuchem I wojny Światowej w Łyśniewie mieszkało pod względem narodowościowym 564 Polaków i 201 Niemców [14].  

I Wojna Światowa i XX-lecie międzywojenne

Do służby wojskowej w Armii Pruskiej powołano z Łyśniewa następujące osoby[15]: 

  • Albrecht Hermann 
  • Arndt Friedrich 
  • Bedmarek Felix 
  • Birr Johann 
  • Birr Julius 
  • Bischhoff Johann 
  • Brczki? Julius 
  • Bronk v. Stefan 
  • Bronk von Albert 
  • Brzeski Julius 
  • Bulczak Franz 
  • Bulczak Johann 
  • Bulczak Josef 
  • Bulczak Basilius 
  • Bullczak Johann
  • Chajewski Johann 
  • Driwa Johann 
  • Fischer Otto 
  • Gabrielski Johann 
  • Garski Leo 
  • Gast Gustav
  • Gohr Emil
  • Goitowski Johann
  • Grotstück Wilhelm 
  • Hinz Hermann 
  • Hinz Paul 
  • Hinz Emil 
  • Jelinski Joseph
  • Jersombeck Wilh. 
  • Kauts Herm. Aug. 
  • Kautz Berthold 
  • Kautz Karl 
  • Kautz Max 
  • Kautz Otto 
  • Kleina Josef 
  • Kleiner Franz 
  • Koszalka Julius 
  • Koletzki Otto 
  • Kolletschke Julius 
  • Korschalka Valeri 
  • Krahn von Eugen 
  • Kuschel Emil
  • Kuschel Paul
  • Kuschel Robert 
  • Labudda Leon 
  • Lewinsky von Leo 
  • Leyk Anton 
  • Liss Julius 
  • Makurrath Karl Max
  • Mielewczyk Valerian
  • Milewczyk Alexander
  • Plottka Albert 
  • Plottka Johann
  • Revell Basilius
  • Richert Fridolin 
  • Richter Albert
  • Richter Hermann 
  • Roletzki Otto 
  • Ropella Basilius 
  • Rutz Karl 
  • Röder Johann
  • Schimassowski Johann
  • Schnaase Richard
  • Schulz Paul 
  • Schwochow Max
  • Sengstock Paul 
  • Sildaik Adam 
  • Sildaik Josef 
  • Sildatk Adam 
  • Sildatk Basilius 
  • Smentoch Johann
  • Smentoch Valerian
  • Sobisch Johann 
  • Syldatke Theophil
  • Weichbrodt Fried.
  • Weichbrodt Hermann
  • Weichbrodt Otto
  • Weichbrot Karl 
  • Wenta Josef 
  • Wenta Michael 
  • Wesolka Martin 
  • Wolff Josef 
  • Wosniak Alexander
  • Wosniak Johann  

Na cmentarzach wojskowych w Belgi i Francji do dziś dnia zachowały się groby osób z Łyśniewa poległych na froncie zachodnim [16]. Od końca I wojny światowej wieś znajdowała się w granicach Polski (powiat kartuski). Dramat kaszubskich rodzin rozdzielonych granicą trafnie opisał - na marginesie wspomnień o ojcu - Stanisław Szroeder [17]:

Tato mój Antoni Schröder uważał się za polskiego Kaszuba, któremu traktat wersalski przyniósł pecha. Gdy po I wojnie światowej wyznaczano granice nowej Europy, Kaszuby podzielono jak tort, na trzy kawałki. Największa porcja przypadła II Rzeczypospolitej, mniejsza Wolnemu Miastu Gdańsk, a kawalątek z ziemią bytowsko-lęborską, gdzie w lasach była nasza rodzinna wieś Kłãczëno (po polsku Kłączno, po niemiecku Klonschen), został przy Niemcach, kilka kilometrów od Polski. Ojcu, obywatelowi Rzeszy, przyszło więc żyć na pograniczu, po niewłaściwej, jego zdaniem, stronie. 
Justyna natomiast będąca ciocią Stanisława mieszkała w Łyśniewie, które (...) było po polskiej stronie.

Do 1918 roku obowiązującą nazwą niemieckiej administracji dla Łyśniewa było Lissniewo. Według Spisu z 30 września 1921 roku Łyśniewo (bez Kowal) zamieszkiwało 717 osób, z czego 650 było wyznania katolickiego, a Polską narodowość zadeklarowało 694 osoby. Ludność posiadała 80 budynków z przeznaczeniem na zamieszkanie. 

Największym właścicielem ziemskim był Franciszek Koszałka z gospodarstwem o pow. 85 ha (roli - 29 ha, łąk - 3, pastwisk - 12, nieużytków - 6, wód - 35) [18]. 

W okresie międzywojennym mieściła się we wsi Placówka Straży Granicznej, w której stacjonowało 5 funkcjonariuszy. Oprócz patrolu granicznego członkowie placówki zajmowali się także działalnością kulturalną np. współtworzyli występy teatralne [19].

We wsi dalej funkcjonowała 3-klasowa szkoła mająca do dyspozycji dwie sale lekcyjne. Początkowo w szkole nauczał jeden nauczyciel (1919-1923), później dwóch (1923-1937). Przed wybuchem wojny pracowało już czterech nauczycieli. W poczet uczniów w 1930 wchodziło 65 chłopców i 46 dziewczyn. Placówka posiadała jedno mieszkanie służbowe, 1,5 ha ziemi i dysponowała zasobem książkowym w liczbie 150 sztuk.  Nauczycielami byli Bernard Szumocki (kierownik szkoły), Edmund Wiesiołowski, Franciszek Ziółkowski (Religia) i Franciszek Gabski [20].

W okresie międzywojennym utwardzono drogę z Puzdrowa do Łyśniewa przez wyłożenie nawierzchni brukowej [21]. 

II Wojna Światowa

Dramat wojny w przygranicznym Łyśniewie nastąpił niemal natychmiastowo. W swoich zapiskach ks. Antoni Pepliński wspomina że na drugi dzień było już u nas po wojnie. Niemcy szybko zajęli Pomorze, Kaszuby i wcześniej niż gdzie indziej zaczął się trudny okres okupacji.[22]

W pierwszej kolejności likwidowano warstwę przywódczą. W okolicach Kościerzyny bestialsko zamordowany został przedwojenny kierownik szkoły w Łyśniewie - Bernard Szumocki [23]. Pod Kartuzami rozstrzelanych zostało kilkadziesiąt osób m. in. Jan Hoppa z Łyśniewa [24]. Swoje życie podczas wojny stracili także Franciszek Górlikowski, Józef Bulczak, Maria Lis, Alojzy Ropela, Józef Lis, Józef Lejk [25]. W trakcie wojny Antoni Pepliński jako jedyny absolwent gimnazjum w Łyśniewie, zorganizował we wsi tajne nauczanie. Objęło ono kilka wsi. Po wojnie czterech jego uczniów zdało do gimnazjum. Wszyscy zostali nauczycielami. W 1941 r. młodzież z okolic Łyśniewa założyła oddział partyzancki i nawiązała kontakt z organizacją "Gryf Kaszubski" [26]. Ważną rolę w tej wojskowej organizacji pełnił pochodzący z Łyśniewa Juliusz Koszałka. Podczas wojny Łyśniewo było schronieniem dla działaczy późniejszego "Gryfa Pomorskiego".

9 kwietnia 1943 roku wysiedlono z Łyśniewa rodziny Augustyna Bulczaka, Wiktora Wenty, Jana Bulczaka i Władysława Brzeskiego [27]. W ich miejsce osiedlono ok. 10 rodzin niemieckich. To wydarzenie tak w "Przyczynku do biografii" ks. Antoniego opisał Jaromir Szroeder [28]:

Któregoś dnia doszła do Łyśniewskiego Dworu wiadomość, że do Łyśniewa przyjechały samochody i że będą wywozić do Potulic. Znaleźli się chętni Niemcy, którzy chcieli przejąć gospodarstwa Bulczyków i Brzeskich. I jedną, i drugą rodzinę zapakowano do samochodów i wywieziono do Potulic, a na ich miejsce osadzono niemieckich gospodarzy.

Nieustanna obawa o utratę życia widoczna jest w zapiskach ks. Antoniego [29]: 

Od dnia 31 marca (roku nie pamiętam), kiedy to upłynął termin podpisywania list tzw. Eingedeutsch, dla ostrożności sypiałem przeważnie pod gołym niebem, by uchronić się od wywózki. Listy nie podpisaliśmy, co przyczyniło się […] do tego, że cała wioska (może oprócz jednej czy dwóch rodzin) listy nie podpisała. Częste były rewizje. […] Nieraz trzeba było uciekać z mieszkania. […] Od 1 kwietnia 1943 roku, kiedy to Niemcy ścięli w Berlinie naszego wujka [matki brata Antoniego Szroedera – przyp. J. Sz.], nastrój zmienił się na gorsze. Ciągle ta myśl, kiedy po nas przyjdą.

Podczas okupacji niemieckiej nazwa Lissniewo została w 1942 roku przez nazistowskich propagandystów niemieckich (w ramach szerokiej akcji odkaszubiania i odpolszczania nazw niemieckiego lebensraumu) zweryfikowana jako zbyt kaszubska i przemianowana na nowo wymyślone i bardziej niemieckie – Lischnau. Powiązania wojenne z Łyśniewem posiadał także Stanisław Szroeder, który chcąc uniknąć wcielenia do Wermachtu postanowił na początku 1945 roku uciec do Łyśniewa. To zdarzenie przedstawił następująco [30]: 

Przy jednym peronie stał mój pociąg do Rummelsburga. Ale ja wskoczyłem do innego, w przeciwnym kierunku, do Lauenburga, czyli Lęborka. Miałem plan, żeby wyskoczyć na stacji w Wutzkow, czyli Oskowie, i stamtąd przedostać się do domu ciotki Justyny, siostry mojego ojca. Mieszkała w Łyśniewie, które przed wojną było po polskiej stronie. (...) Czekało mnie 16 kilometrów pieszo. Droga do ciotki Justyny wiodła przez pola i las. Biegłem, nie wiedząc, co mnie czeka za kilometr, dwa. Była odwilż, śnieg topniał, nie wiedziałem już, czy jestem cały mokry ze strachu, czy od wysiłku. A może od śniegu? Co sto, dwieście metrów rzucałem się na ziemię i zanurzałem głowę w zaspy. Bagażu dużego nie miałem, ale i tak ciążył. Nie mogłem go jednak porzucić. Jakby tak kto znalazł moją maskę przeciwgazową i ruszył za mną po śladach? Jak ja się namodliłem w tamtej drodze, to pani nie ma pojęcia. "Maryja Józef swiãti! Jic Stachu, bo albo ty przetrzymasz, albo tu będziesz pochowany gdzieś". Idę więc i nagle widzę podwórze wujostwa. Jeszcze dwieście, trzysta metrów i jestem u cioci! Podszedłem do okna, a tam przy stole obcy ludzie z wujem i ciotką siedzą i rozmawiają. (...) Ci obcy ludzie, których zobaczyłem u wujostwa przez okno, to było czterech Rosjan, którzy uciekli z niemieckiej niewoli i ukrywali się w Łyśniewie, czekając na rychłe nadejście swoich. Mama nie wiedziała, gdzie jestem, myślała chyba, że jej tyci knopik zginął na froncie, bo nie pisałem do domu. Ale nie miała kłopotów z powodu dezercji syna. Gestapo jej nie nachodziło, mieli ważniejsze sprawy na głowie. Wojna zaraz miała się kończyć. Szykowali się do ewakuacji. A ja w Łyśniewie pomagałem wujostwu w gospodarstwie i ze wszystkimi czekałem na Ruskich. Matko, jak ja czekałem! Jak na zbawienie. Armia Czerwona miała mi przynieść wolność od wojska, frontu i śmierci. (...)

W samym tylko Łyśniewskim dworze w ostatnim roku wojny - jak później w swoim życiorysie napisał ks. Antoni - ukrywało się trzech żołnierzy rosyjskich, dwóch żołnierzy włoskich, którzy byli u nas jeszcze przez 1,5 roku po wojnie, najstarszy brat i kuzyn Stanisław Schroeder po ściętym wujku. W podwórzu (u sąsiadów) ukrywało się jeszcze trzech Rosjan i jeden Polak [31].

Fragment nagrania ze zbiorów p. Labuda
Fragment nagrania ze zbiorów p. Labuda

Czasy współczesne

Wolność do Łyśniewa dotarła wiosną 1945 roku. Ten dzień tak zapisał się w pamięci Stanisława Szroedera [32]:

8 marca 1945 roku w gospodarstwie wujostwa panowała cisza. Mgły zwiesiły się nisko nad polami. Nie słychać było żadnych strzałów. Żadnych rozkazów wydawanych po niemiecku. Żadnych silników wojskowych ciężarówek. Żadnego zgrzytu gąsienic czołgów. Stach jeszcze by pospał, ale Boleś szarpnął go za ramię: "Nie ma niemieckiego wojska! Nie ma żadnego żołnierza, który by się okopywał! Na Gdańsk musieli pójść". Stach wstał i wybiegł na werandę. Nasłuchiwał ciszy i odruchowo dotykał kieszeni. Wyczuwał w niej, złożoną w czworo, kartę powołania do Wehrmachtu. Obok Stacha na werandzie stanęli w milczeniu: ciotka Justyna, wuj Piotr, kuzynka Ksenia i Wanda, kuzyn Boleś, czterech radzieckich żołnierzy. Nie wiadomo już, kto z nich pierwszy zauważył postaćki żołnierzy. Biegli od strony wsi Pusdrowo (Puzdrowo). Z flintami w dłoniach, posuwali pochyleni. Niemcy czy Ruscy? Za daleko, nie widać. "Czołg jedzie!", ktoś na werandzie przerwał ciszę. "Z gwiazdą!". To są Ruscy! Hura! Matko Święta! Hura!!! Dziesięć osób stłoczonych na werandzie domu ciotki Justyny we wsi Łyśniewo wrzeszczało i machało rękami.

Upragniona wolność spod znaku czerwonej gwiazdy szybko straciła swój blask. W zapiskach ks. Antoniego można wyczytać: Straciłem prawie wszystko: bielizna, ubrania, instrumenty muzyczne, aparaty fotograficzne, książki i wiele notatek [33]. Po zdaniu matury Antoni Pepliński podjął studia w Seminarium Duchownym w Pelplinie i 23 grudnia 1950 roku z rąk bp Kazimierza Kowalskiego przyjął święcenia kapłańskie [34].

Żywe wspomnienia tragedii wojny wywołały u mieszkańców Łyśniewa pragnienie uczczenia ofiar. Przystąpiono do budowy kapliczki w centrum wsi, której podjęli się m. in Stanisław Lis i Franciszek Brzeski. Poświęcenie kapliczki nastąpiło 5 maja 1957 roku tłumnie gromadząc mieszkańców wsi [35].

W 1959 roku rozpoczęto prace nad wylewką asfaltową brukowej drogi w kierunku Puzdrowa. Powoli też docierała do Łyśniewa elektryczność. W latach 60-dziesiątych otwarto we wsi sklep oraz podjęto się budowy pawilonu szkolnego tzw. tysiąclatki. Dyrektorami placówki od zakończenia wojny byli kolejno: Artur Paszkiewicz, Hubert Steinke, Ireneusz Płotka, Janina Leszczyńska. Obecnie dyrektorem szkoły jest Aleksandra Klasa [36]. 

W 1984 roku następuje przebudowa mostu na Bukowinie. Tego samego roku powstaje Komitet budowy salki katechetycznej, która ostatecznie przekształcona została na kościół filialny pw. Matki Bożej Fatimskiej. W skład Komitetu założycielskiego wchodzili: Jan Dawidowski, Stanisław Majkowski, Kazimierz Leszczyński, Marian Szczypior, Kazimierz Koszałka i Bronisław Gniba [37]. Szczerej pomocy przy budowie udzielała cała wioska. Uroczystego poświęcenia kościoła dokonał bp. Marian Przykucki. 

W 2021 roku powstało w Łyśniewie Koło Gospodyń Wiejskich "Czym Chata Bogata". 



Okresy historyczne w dziejach Łyśniewa
Okresy historyczne w dziejach Łyśniewa

Przypisy


  1. Zob. J. Jeremicz, Znaleziska broni ze stanowisk wodnych z epoki brązu i wczesnej epoki żelaza z terenu Polski, Lublin 2006, s. 142 
  2. Zob. Das grosse Zinsbuch des Deutschen Ritterordens 1414–1438, hg. v. P. G. Thielen, Marburg 1958. s. 123.
  3. https://educalingo.com/pl/dic-pl/gbur [dostęp 2023-03-26].
  4. Lustracja województwa Pomorskiego 1565, wyd. S. Hoszowski, Gdańsk 1961, s. 94-95.
  5. Zob. Opis Królewszczyzn w województwach Chełmińskim, Pomorskim i Malborskim w roku 1664, wyd. J. Paczkowski, Toruń 1938, s. 381-382.
  6. Lustracja województw Prus Królewskich 1765, wyd. J. Dygdała, Toruń 2000, s. 113.
  7. Lustracja województw Prus Królewskich 1765, wyd. J. Dygdała, Toruń 2000, s. 113-115.
  8. Zob. A. Groth, Czasy Rzeczpospolitej Szlacheckiej, w: Dzieje Gminy Sierakowice, p. red. A. Grotha, Gdańsk 2008, s. 76-77.
  9. Archiwum Parafialne Sierakowice, Teczka Gowidlin, b. p.
  10. Zob. Archiwum Państwowe Gdańsk, teczka 53/181 (Die grundung einer neunen schule in Liszniewo), b. p.
  11. Zob. B. Pompecki, Schul-Schematismus der Provinz Westpreußen, Danzig 1887, s. 60. Zob.  Zawody ujęte w księgach chrztu, w: Archiwum Parafialne Sierakowice, Liber Baptizoturum Taufregister (1843-1853), (1874-1888).
  12. Zob. Zawody ujęte w księgach chrztu w: Archiwum Parafialne Sierakowice, Liber Baptizoturum Taufregister (1852-1887) (1888-1907).
  13. Kancelaria Senatu, Zespół Analiz i Opracowań Tematycznych, Strajki dzieci w obronie języka polskiego na Kaszubach w latach 1906-1907 ze szczególnym uwzględnieniem powiatów wejherowskiego i kartuskiego, Warszawa 2019, s. 19, 25.
  14. Zob. A. Romanow, Gmina Sierakowice w dobie przemian społeczno-gospodarczych XIX oraz początku XX w., w: Dzieje Gminy Sierakowice, p. red. A. Grotha, Gdańsk 2008, s. 120.
  15. Zob. https://des.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search/index, hasło: LISSEWJO84WI w formularzu GOV-Id. [dostęp 2023-03-26].
  16. Zob. D. Dempc, Straty wojenne wśród ludności powiatu kartuskiego w latach 1914-1919, Pruszcz Gdański 2020, s. 55-70.
  17. M. Grzebałkowska, 1945. Wojna i Pokój, Warszawa 2021, s. 193-194.
  18. Zob. S. Manthey, Książka adresowa gospodarstw rolnych ponad 50 hektarów wojew. Pomorskiego, Toruń 1923, s. 206-207.
  19. Zob. J. Klasa, Gmine ABC. Sołectwo Łyśniewo, w: Wiadomości Sierakowickie, nr 8 (44), Sierakowice 1993, s. 2.
  20. https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/218558/edition/217451 [dostęp 2023-03-26], zob. J. Borzyszkowski, Gmina Sierakowice w czasach II Rzeczypospolitej (1920-1939), w: Dzieje Gminy Sierakowice, p. red. A. Grotha, Gdańsk 2008, s. 272., zob. https://splysniewo.edupage.org/about/ [dostęp 2023-03-26].
  21. Zob. https://sierakowice.sam3.pl/aktualnosc-938-100_lat_niepodleglosci_gminy.html [dostęp 2023-03-26].
  22. https://zs.studzienice.pl/zyciorys.html [dostęp 2023-03-26].
  23. https://koscierski.info/artykul/upamietnili-postac/1243619 [dostęp 2023-03-26].
  24. Zob. M. Wardzyńska, Operacja niemieckiej policji bezpieczeństwa w Polsce. Intelligenzaktion, Warszawa 2009. s. 154., N. Maczulis, Kartuzy 1939. Wspomnienia, kartuzy 2009, s. 281.
  25. Zob. J. Klasa, Gmine ABC. Sołectwo Łyśniewo, w: Wiadomości Sierakowickie, nr 8 (44), Sierakowice 1993, s. 3.
  26. https://zs.studzienice.pl/zyciorys.html [dostęp 2023-03-26].
  27. Zob. B. Hajduk, Gmina Sierakowice w latach drugiej wojny światowej, w: Dzieje Gminy Sierakowice, p. red. A. Grotha, Gdańsk 2008, s. 321.
  28. J. Szroeder, Ks. Antoni Pepliński - przyczynek do biografii, w: Nasze Pomorze. Rocznik Muzeum Zachodnio-Pomorskiego w Bytowie , nr 12, 2010 , Bytów 2011, s. 57.
  29. J. Szroeder, Ks. Antoni Pepliński - przyczynek do biografii, w: Nasze Pomorze. Rocznik Muzeum Zachodnio-Pomorskiego w Bytowie, nr 12, 2010 , Bytów 2011, s. 56.
  30. M. Grzebałkowska, 1945. Wojna i Pokój, Warszawa 2021, s. 193, 196, 197, 199.
  31. J. Szroeder, Ks. Antoni Pepliński - przyczynek do biografii, w: Nasze Pomorze. Rocznik Muzeum Zachodnio-Pomorskiego w Bytowie, nr 12, 2010 , Bytów 2011, s. 60. 
  32. M. Grzebałkowska, 1945. Wojna i Pokój, Warszawa 2021, s. 200-201.
  33. J. Szroeder, Ks. Antoni Pepliński - przyczynek do biografii, w: Nasze Pomorze. Rocznik Muzeum Zachodnio-Pomorskiego w Bytowie, nr 12, 2010 , Bytów 2011, s. 60.
  34. https://zs.studzienice.pl/zyciorys.html  [dostęp 2023-03-26].
  35. Zob. J. Klasa, Gmine ABC. Sołectwo Łyśniewo, w: Wiadomości Sierakowickie, nr 8 (44), Sierakowice 1993, s. 3.
  36. https://splysniewo.edupage.org/about/ [dostęp 2023-03-26].
  37. Zob. Kronika szkolna. Szkoła podstawowa Łyśniewo, b. p. 

Nigdë do zgùbë nie przińdą Kaszëbë 

Strona utworzona za pomocą usługi Webnode Ciasteczka
Załóż darmową stronę internetową!